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작성일 : 21-09-07 09:21
[후마포럼] 제7권 2호 특집3. 풍류문화에 입각한 대학 예술교양교육 발전방안 연구
 글쓴이 : 관리자
조회 : 969  
   김준영-풍류문화에 입각한 대학 예술교양교육 발전방안 연구.pdf (2.3M) [16] DATE : 2021-09-23 10:30:10
풍류문화에 입각한 대학 예술교양교육 발전방안 연구
-경희대학교 후마니타스칼리지 우리가락으로 만나는 세상수업 사례를 중심으로-
 
김준영

국문 초록
 
대학 예술교양교육의 필요성과 지향에 관한 논의는 그 동안 꾸준히
 진행되어 왔다그러나 이 논의들은 근대 이후 서구의 철학과 교육
론에 근거하고 있는 것이 대부분이었다. 본고에서는 우리 전통의
류문화와 대학 예술교양교육을 연결해보려 했고, 그 방법으로 경희
대학교 후마니타스칼리지 우리가락으로 만나는 세상수업 사례를 
분석해 보았다20202학기부터 20211학기까지 3개 학기 수업의
 과제를 분석하고 이를 풍류문화와 연결해서 해석해 본 결과를 대학 예술
교양교육 발전방안으로 다음과 같이 제언한다첫째, 대학 예술교양교육
에서 일방적인 지식의 전달보다는 학생 스스로 예술의 본질을 찾아내고 이
를 본인의 언어로 재창조 할 수 있는 능력을 키워주는 것이 바람직하며 이
 과정을 이끌어 나갈 교수자의 역량 강화가 필수적이다.둘째, 대학 예술교양
교육은 고급 감상자나 교양인을 길러내는 수준이어서는 안되고 정치, 경제,
 사회의 모든 문제들을 예술의 방법으로 사유하고 풀어나갈 수 있는 세계시민,
 풍류인간의 양성에 도달해야 한다.셋째, 다양한 예술장르의 교류가 일어
나는 풍류회와 같이 예술교과 간 묶음과목의 구성 등 교류와 통합이 필요하
넷째, 평가 방식에 있어 종전의 상대평가 방식은 예술이 지향하는 바와
 모순되는 지점이 있으므로 P/F방식의 평가나 절대평가로의 전환이 요구된다.
다섯째, 풍류를 통해 세계를 인식하고 본인을 돌아보는 풍류문화는 삶과 
예술의 바람직한 결합을 보여준다풍류문화의 회복을 위해 대학 예술교양
교과의 필수 이수 지정이 반드시 필요하다.본 연구의 부족한 점과 거친 결론
이 대학 예술교양교육에 대한 새로운 논의를 이끌어 내는 마중물이 될 수 
있기를 기대한다.
 
핵심어: 예술교양교육, 풍류문화, 후마니타스칼리지, 우리가락으로 만나는 세상, 풍류인간


A Study on the Development of Liberal Art Education in University based on the Culture of “Pungnyu”
-A Case Study on the ‘The World We Meet with Traditional Music’ Class at Humanitas College of Kyung Hee University-
 
Kim, Joonyoung

ABSTRACT
 
Discussions on the necessity and orientation of liberal art education in 
universities have been ongoing. However, most of these discussions
 have been based on Western philosophy and educational theory since
 modern times. In this study, I tried to link our traditional culture "Pungnyu" 
with liberal art education in university, and analyzed the case of the
 ‘The World We Meet with Traditional Music’ class at Humanitas College 
of Kyung Hee University in that way. The results of analyzing the tasks 
of three semesters from the second semester of 2020 to the first 
semester of 2021 and interpreting them in connection with the "Pungnyu
 Culture", suggest as follows:First, it is desirable to develop the ability of 
students to find the essence of art and recreate it in their own way rather 
than unilateral knowledge transfer in liberal art education, and strengthening
 the ability of professors to lead this process is essential. Second, liberal art 
education in universuty should not be about nurturing high-end appreciators or
 cultured people, but it should reach the level of fostering world citizens, 
"Pungnyu Human", who can reason and solve all problems in politics, economy, 
and society through art methods.Third, it is necessary to exchange and integrate
 with each other, such as a group of art subjects, such as a variety of art genres.
Fourth, the previous relative evaluation method is inconsistent with what the arts
 are aiming for, requiring a shift to P/F evaluation or absolute evaluation. Fifth,
 the "Pungnyu Culture", which recognizes the world through the arts and looks back 
on itself, shows a desirable combination of life and art. In order to restore the 
"Pungnyu Culture", it is necessary to designate the compulsory required
 completion of the liberal art education curriculum at the university.
 
Key Words: liberal art education, educational measures, Korean traditional culture, Pungnyu, Humanitas College 


 
   
 

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